Online vindbaarheid is niet meer weg te denken uit uw online marketing strategie. Want de online vindbaarheid van uw bedrijf is vandaag de dag een echte must. Wordt u online niet gevonden, maar uw concurrenten wel? Dan gaan uw (potentiële) klanten gewoon naar de concurrent. Maar hoe vergroot u nou uw online vindbaarheid? En hoe komt u hoog in Google? Dat leggen wij van Reclamebureau Feddema uit Heerenveen graag uit.

Webdesign

Stap één is het hebben van een goede responsive website. Want zonder website is het sowieso niet mogelijk om online gevonden te worden. Bij een goed websiteontwerp staan functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid centraal. Ook let Google op websites die responsive zijn. Dit betekent dat uw website op elke device goed getoond wordt.

Wist u dat de aandachtspanne van bezoekers van uw website ongeveer acht seconden is? Ziet de bezoeker binnen die acht seconden geen reden om te blijven, dan is hij weg. Houdt hier dus bij uw webdesign rekening mee. Gebruik die acht seconden dus goed.

Maar uw website kan nog zo mooi en nog zo functioneel zijn, als niemand hem kan vinden, heeft hij geen waarde.

SEO

De volgende stap is SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, het ‘gratis’ gedeelte van de zoekmachine. SEO bestaat uit drie pijlers: techniek, content en populariteit. Qua techniek moeten de zoekmachines eenvoudig toegang krijgen tot al uw pagina’s. Uw website moet indexeerbaar zijn.

Content staat voor alle teksten, afbeeldingen, video’s, artikelen en PDF bestanden op uw website. De inhoud van deze content moet interessant genoeg zijn voor uw bezoekers. Creëer de content voor uw bezoekers en niet voor de zoekmachine. Want de gebruiker moet altijd centraal staan, ook binnen SEO. Maar houdt bij de content creatie ook rekening met zoekwoorden. Zoekwoorden die uw (potentiële) klant gebruikt wanneer hij of zij op zoek is naar uw product of dienst. En verwerk deze zoekwoorden vervolgens op een subtiele manier in uw teksten.
Creëer de content voor uw bezoekers en niet voor de zoekmachine.

De derde pijler binnen SEO is populariteit. Ook wel bekend als linkbuilding. Bij deze pijler wordt er door de zoekmachines bekeken hoe populair uw website is ten opzichte van die van uw concurrenten. Dit wordt beoordeeld aan hand van het aantal links die naar uw website verwijzen. Relevante links. Met relevantie bedoelen we links van websites die er binnen uw branche toe doen. Even een voorbeeld ter verduidelijking: bent u als autodealer aangesloten bij de BOVAG, dan is een link van de website van BOVAG erg interessant. Een link van bijvoorbeeld een kledingwinkel is niet relevant, dus wordt ook niet als waardevol gezien.

 

Google AdWords  adwords

Google AdWords is een belangrijk onderdeel binnen SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising en omvat het betaalde advertentiegedeelte binnen Google. Het adverteren op producten en/of diensten kan bijdragen aan de online vindbaarheid van uw onderneming. Mits u het op de juiste manier inzet. Adverteren op veel gezochte zoektermen betekent ook veel concurrentie dus een hoger advertentiebedrag. Ga voor uzelf na of dit soort zoektermen dan wel rendabel genoeg zijn of dat meer specifieke zoektermen wellicht veel interessanter zijn.

Met een dienst als Google AdWords kunt u veel sneller resultaat hebben. Maar SEA en SEO zijn eigenlijk niet of nauwelijks meer los van elkaar te zien. Adverteert u met bepaalde zoekwoorden, dan is het belangrijk dat die zoekwoorden ook een pagina hebben op uw website. Een pagina waar vanuit de advertentie naartoe gelinkt kan worden.

 

Google Analytics

analytics

Meten is weten. Google Analytics is dé tool om uw online marketinginspanningen te meten. Haalt u er datgene uit wat u er uit wilt halen? Hoe komen bezoekers op uw website terecht? Via welk kanaal en met welk zoekwoord? Hoe lang blijven ze op uw website? Plaatsen ze een bestelling of juist niet? Waarom dan niet? Allemaal handige resultaten waar u iets mee kunt. En waar u uw online marketinginspanningen op kunt afstemmen.
Updaten, updaten, updaten

Een website is geen statisch ding. Het is niet zo dat wanneer u een nieuwe website heeft, u deze jaren kunt laten voor wat het is. Updaten is het sleutelwoord. Niet alleen uw bezoekers, maar ook Google wil zien dat u met uw website bezig bent. Want websites die regelmatig worden aangepast, maken meer kans op een betere vindbaarheid in Google. Content in de vorm van blogartikelen of nieuwsitems is hier een goed voorbeeld van.

Online vindbaarheid én online zichtbaarheid

Naast online vindbaarheid is ook online zichtbaarheid erg belangrijk. Wordt er op uw bedrijfsnaam gegoogeld, dan komen social media kanalen als LinkedIn, Twitter en Facebook ook in de online resultaten naar boven. Dus ook online zichtbaarheid van uw onderneming is van belang.

 Online vindbaarheid én online zichtbaarheid

Vraag Reclamebureau Feddema om advies

Ziet u door al het bovenstaande door de bomen het bos niet meer? Geen probleem. U kunt Reclamebureau Feddema inschakelen voor het vergroten van uw online vindbaarheid en online zichtbaarheid. Vanaf het allereerste websiteontwerp tot het schrijven van relevante content en het bijhouden van uw social media kanalen. En voordat er gestart wordt met een websiteontwerp, doen we uitgebreid onderzoek naar uw doelgroep. Op basis van deze uitkomsten bepalen we een strategie met de voor u benodigde gereedschappen en communicatiemiddelen.

Meer weten over onze mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op.