Heeft u een fysieke winkel, dan is het de kunst zoveel mogelijk – betalende – klanten in uw pand te ontvangen. Een bord op de stoep, vlaggen aan de gevel en misschien een persbericht in de lokale krant. Maar digitaal nieuwe leads genereren is een heel ander verhaal. Het begint allemaal met verkeer genereren naar uw website, want dat is uw klantenmachine. Reclamebureau Feddema heeft een aantal slimme tips voor u verzameld.
Slimme tips voor nieuwe leads
- Misschien wel het allerbelangrijkste, voordat u de doeltreffendheid van uw website gaat aanpakken, is het vaststellen van de doelgroep. Niemand verkoopt aan iedereen, dus focus op uw afnemers en maak eventueel een buyer persona;
- Zorg dat uw website vindbaar is op zoekwoorden die relevant zijn voor uw doelgroep. Doe dit voor zowel organisch (SEO) als voor betaald verkeer (SEA);
- Zorg voor een betrouwbare en professionele website. Laat een duidelijke website ontwikkelen zonder teveel afleiding en voorkom foutmeldingen. Dit is niet enkel voor uw klanten van belang, maar ook voor een goede ranking in de zoekmachines;
- Geef gratis waardevolle dingen weg. Nieuwe klanten werven start met ze bekend maken met uw kwaliteiten: geef een trial weg, deel e-books / kortingscodes uit en schrijf deel waardevolle content. Zorg er uiteraard voor dat alles aansluit bij de behoeften van uw doelgroep en dat u in ruil voor uw kennis een e-mailadres ontvangt. Hier zit namelijk het werkelijke kapitaal in verscholen;
- Creëer een vertrouwensrelatie met uw potentiële klant door reviews te vermelden. Beoordelingen van tevreden klanten vergroot uw kans op nieuwe leads zeker.
Leads genereren dankzij een optimaal ingerichte website
Naast de creatieve manieren om uw klanten te binden, en traffic te genereren, is het goed om uw bezoekers een duwtje in de juiste richting te geven. Reclamebureau Feddema helpt u graag om een route uitstippelen voor uw klanten door de website hierop in te richten. Hieronder staan een aantal punten die conversieverhogend zijn en om meer leads te genereren:
- Het gebruik van duidelijke CTA’s – Call to Action – op de website. Dit uit zich meestal in de vorm van knoppen of opvallende links, zoals ‘bestel direct’, ‘vraag offerte aan’ of ‘in winkelmandje’;
- De website te (conversie-)optimaliseren om het aantal leads te verhogen. Door diverse slimme technieken (bijv. de 6 overtuigingsprincipes van Cialdini) toe te passen kunt u uw potentiële klanten door het proces loodsen en overtuigen een aankoop te doen;
- Het is belangrijk om de website beschikbaar te maken voor diverse devices. Een responsive website is onmisbaar, aangezien het grootste deel van uw doelgroep waarschijnlijk op een smartphone of tablet uw website ontdekt;
- Overweeg ook om één, of meerdere, landingspagina’s te laten maken om uw verkopen op te schalen en uw organisch bereik te vergroten.
Meten is weten – Zorg dat alle online doelen goed ingesteld staan, zodat u weet waar uw bezoekers vandaan komen en hoeveel conversies (verkopen & aanvragen) u behaald.
Al met al is nieuwe leads genereren en het uitvoeren van acquisitie een intensieve klus, maar als een goede online strategie eenmaal staat en u heeft geduld, dan levert de investering het dubbel en dwars op. Mocht u advies willen op dit gebied of heeft u hulp nodig met het vinden van nieuwe klanten, dan kunt u bij Reclamebureau Feddema vrijblijvend een offerte aanvragen of neem direct contact op. Wij helpen u graag op het gebied van marketing, strategie, positionering en webdesign.