U bent vast weleens op een website terecht gekomen, die zo veel tekst bevatte dat u door de bomen het bos niet meer zag. Of wellicht heeft u te horen gekregen dat uw website een tikkeltje té ‘informatief’ is. Maar wat maakt uw website nou zo interessant? En hoe kunt u de aandacht van de bezoeker behouden?

ÉÉN BEELD ZEGT MEER DAN 1000 WOORDEN

Om een goed beeld van uw bedrijf te geven, kunt u een uitgebreide beschrijving in de vorm van een verhaal maken. Daar is niks mis mee. Maar wanneer u grote lap tekst op uw website plaatst, kan dat ervoor zorgen dat de lezer sneller zijn aandacht verliest.

Het gebruik van het juiste beeldmateriaal op uw website is daarom erg belangrijk. Het weergeven van foto’s zorgt er namelijk voor dat uw bezoekers in één oogopslag kunnen zien wat uw bedrijf precies doet. En hierdoor verlaten de bezoekers uw website ook niet zomaar. Daarnaast geeft dit een look en feel, het imago van uw bedrijf en de uitstraling van uw website. Zeer belangrijke elementen in het verkoopproces.

MEER DAN ALLEEN FOTO’S

Maar met alleen foto’s redt u het niet. Het is een belangrijk aspect om uw website beter en mooier te maken, maar uw website moet ook goed in elkaar zitten en goed vindbaar zijn. Zo zal een potentiële klant bijvoorbeeld gemakkelijk door alle banen van het koopproces geleid moeten worden. Dit kan door middel van het weergeven van goede content/tekst (copywriting), door USP’s of titels toe te voegen over of onder de foto. Ook is de vormgeving van uw website belangrijk. Reclamebureau Feddema kan u helpen met het maken van een eigentijdse, schaalbare website.

 

WELKE FOTO’S ZIJN GOED VOOR UW BEDRIJF?

Het meest voor de hand liggende is dat u zelf foto’s maakt van uw bedrijfspand, personen, processen en producten. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker van de website een goed beeld krijgt van de sfeer, diensten en manier van werken binnen uw bedrijf.

Echter is het niet altijd mogelijk om zelf de juiste foto’s te maken. Zeker niet wanneer u niet veel van fotografie en de relatie met het internet af weet.

Daarom bestaan er ook nog andere opties om aan beeldmateriaal te komen voor uw website. U kunt bijvoorbeeld op zoek gaan naar afbeeldingen van gelijkwaardige diensten of kernwaarden die bij uw bedrijf passen. Belangrijk is dan wel dat u let op het soort foto. U kunt namelijk niet zomaar alle foto’s gebruiken op uw website, gezien deze vaak bepaalde rechten bevatten.
TIP: Als deze optie u aanspreekt, dan kunt u het beste Engelse zoektermen gebruiken, dan vindt u meerdere foto’s.

Het alternatief is stockfoto’s. Hier kunt u een breed scala aan mooie foto’s vinden. Het voordeel hiervan is dat er van elk beroep foto’s te vinden zijn. En er zijn mooie landschappen te vinden die niet naast de deur liggen. Stockfoto’s gebruiken is een goede optie, maar hierbij is een beperkt aanbod aan gratis rechtenvrije foto’s.

Voor een nog persoonlijker resultaat kunt u het beste zelf foto’s maken. Heeft u geen kennis van het maken van foto’s, dan bestaat er altijd nog de optie om de fotografie uit te besteden. Enkele uitstekende fotografen hiervoor zijn te vinden op o.a. www.margrietfotografie.nl, www.eyewax.nl en foto.jurjensmid.nl. Voordeel hiervan is dat deze fotografen precies de door u gewenste foto’s kunnen maken.

Bekijk hieronder de mooie foto’s die Margriet van der Let heeft gemaakt voor de website: www.echt-outdoor.nl

WAAR MOET U OP LETTEN ALS U EEN FOTO GAAT PLAATSEN?

Het vinden van de juiste foto’s voor uw website is een lastig proces. Het gaat namelijk niet alleen om het overbrengen van de juiste sfeer, maar ook om de kwaliteit. Zodra een foto niet op de juiste manier is geplaatst of niet de juiste resolutie heeft, dan leidt dat tot negatieve effecten. Het is verstandig te kijken naar wat de snelheid van uw website is, om vervolgens de afbeelding te kunnen comprimeren. Belangrijk is om de afbeelding niet groter te maken dan 300kb.

Ook is het plaatsen van overmatig veel afbeeldingen geen goed plan, in het bijzonder op de homepagina. Overmatig gebruik van beeldmateriaal kan er namelijk voor zorgen dat de pagina langzaam laadt. Stel dat dit gebeurt bij de homepagina, dan bestaat de kans dat veel bezoekers afhaken alvorens de website gezien te hebben. Reclamebureau Feddema kan uitkomsten bieden in dit lastige proces. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een passend advies.

 

LAAT DE FOTO’S AANSLUITEN OP UW HUISSTIJL

Naast de juiste kwaliteit van afbeeldingen, zijn ook kleuren en effecten van de foto’s belangrijk. Een pagina met teveel kleur schrikt bezoekers af. En te weinig kleur kan als te flets en als saai opgevat worden. Het is daarom belangrijk dat u een bepaalde consistentie van uw huisstijlkleuren aanhoudt. Op die manier laat u de bezoeker focussen op wat van belang is op die pagina.

Maakt u bijvoorbeeld gebruik van een bepaald kleurenpatroon? Dan is het mooi deze terug te laten komen in de afbeeldingen of juist de afbeeldingen in een rustige tint te laten (zwart/wit of sepia). Maar ook met belichting, contrast en vervagen kunt u veel doen om een pagina aantrekkelijker te maken voor de bezoeker.

Reclamebureau Feddema is gespecialiseerd in het maken van complete huisstijlen. Wij hanteren doordachte strategieën om de juiste doelgroep te benaderen met een logo en hierbij horende huisstijlkleuren. Maar ook in het adviseren en onderzoeken naar de juiste foto’s passend bij uw doelgroep. Wilt u hier meer over weten of wilt u vrijblijvend met ons sparren? Neem dan gerust contact met ons op.

 

HOE ZIET EEN IDEALE WEBSITE ERUIT?

Een ideale website hangt af van veel meer factoren dan alleen de juiste foto’s. Zoals doelgroepsbepaling, userinterface, juiste tekst, iconen, buttons etc. Dit is dan de voorkant van de website, maar alleen met een aantrekkelijk uitziende website redt u het niet. Wat nog belangrijker is, zijn factoren zoals snelheid, vindbaarheid, web-teksten, zoekwoorden (SEO).

En om niet te vergeten, het doel van uw website. Wat wilt u met de website bereiken? Wilt u iets verkopen, uw diensten aanbieden, uitleg geven over een bepaald onderwerp, bloggen of gewoonweg laten zien wie u bent?

Mensen hebben maar één keer de kans om een eerste indruk van u te krijgen

DE EERSTE INDRUK IS ALLESZEGGEND

Bij alle websites geldt hetzelfde als bij het kennismakingsproces tussen mensen, hierbij geldt dat de eerste indruk alleszeggend is. Daarom is het belangrijk uw website met een foto te openen en zo de aandacht van de bezoeker te trekken. Daarnaast is het van belang dat elke pagina een eigen foto heeft, die de uitstraling van de pagina weergeeft. Nogmaals, hierbij kunt u variëren met kleur en/of afbeeldingseffecten.

> Laat nu uw website maken door Reclamebureau Feddema uit Friesland.

Heeft u geen tijd om naast het runnen van uw bedrijf, te verdiepen in uw website? Vraag ons dan vrijblijvend om advies. Wij helpen u bij het maken van de juiste keuze

Anderen bekeken ook

Anderen bekeken ook