Bij zoekmachine adverteren (SEA) denken de meeste mensen aan Google Ads. Maar toch is Google Ads niet het enige waar je aan kunt denken qua adverteren. Een minder populair, maar toch effectief online advertentieplatform is Microsoft Advertising. Ook wel bekend onder de oude naam Bing Ads. Maar wat is Microsoft Advertising precies? En waarom zou je ook in zoekmachine Bing moeten adverteren? Wij zetten het allemaal voor je op een rijtje.

Wat is Bing?

Bing is de zoekmachine van Microsoft die in 2009 officieel gelanceerd werd. Ondanks dat Bing nog steeds geen groot aandeel heeft in de zoekmachines, is het na Google toch de populairste zoekmachine. Het aantal zoekopdrachten in Bing stijgt gestaag en de verwachting is dat Bing nog lang niet uitgegroeid is in Nederland. Waarom? Omdat Microsoft Edge als standaard ingesteld staat op Windows. En Edge gebruikt Bing als zoekmachine. Dus zoek je in Microsoft Edge, dan zoek je automatisch via Bing. Daarnaast heeft Internet Explorer een rebranding gedaan met Microsoft Edge, waardoor ook zoekmachine Bing een boost heeft gekregen. Vanaf 15 juni 2022 wordt Internet Explorer niet meer ondersteund.

De toename van de populariteit van Bing zorgt ervoor dat steeds meer adverteerders dit platform (Microsoft Advertising) niet langer links kunnen laten liggen.

microsoft-advertising-bing-ads

Wat is Microsoft Advertising

Microsoft Advertising, voorheen Bing Ads, is net als Google Ads een online advertentieplatform. Door middel van zoekwoorden en veilingen kun je een plekje in de zoekresultaten bemachtigen. Met Google Ads adverteer je op Google. Met Microsoft Advertising adverteer je op Bing en Yahoo. Met Microsoft Advertising bereik je dus weer een groep mensen die je met Google Ads niet bereikt.

Tip: Kijk ook eens in je Google Analytics via welke bron/medium je websitebezoekers vandaan komen. Waarschijnlijk zie je naast Google/organic ook Bing/organic staan, dit zijn de gratis bezoekers. Je kunt dus naast adverteren ook met Zoekmachine Optimalisatie (SEO) meer extra bezoekers naar je website halen. (Kun je niet bij je Google Analytics of weet je niet waar je moet zoeken? Wij helpen je graag!)

Waarom Microsoft Advertising inzetten?

Wil je jouw online zichtbaarheid vergroten, profiteren van lage klikprijzen en hoge conversiepercentages? Dan is Microsoft Advertising erg interessant. Wij zetten de acht belangrijkste redenen om vandaag nog met Microsoft Advertising van start te gaan voor je op een rijtje:

1. Conversieratio organische bezoekers
Uit onderzoek van diverse Google Analytics accounts blijkt dat het conversieratio van het organische verkeer van Bing hoger ligt dan het organische verkeer van Google. Ook Microsoft Advertising laat vaker een hoger conversieratio zien dan Google Ads. Met andere woorden: gebruikers via Bing lijken eerder geneigd te zijn om tot een aankoop over te gaan dan gebruikers via Google. Laat dus geen omzet liggen in Bing en ga van start met Microsoft Advertising.

2. Minder concurrentie
De concurrentie is vaak minder dan bij Google Ads. Hierdoor is het mogelijk om eerder goede posities te behalen in Bing.

3. Lagere kosten per klik
De kosten per klik liggen vaak stukken lager dan bij Google Ads. Dit heeft natuurlijk ook te maken met een lagere mate van concurrentie. Bezoekers via Microsoft Advertising bereiken, kost minder advertentiebudget.

4. Microsoft Advertising Shopping
Het is ook mogelijk om Bing Shopping advertenties aan gebruikers aan te bieden. Bing Shopping is dus weer een extra mogelijkheid om je producten uit je webshop onder de aandacht van potentiële klanten te brengen.

5. Online bereik vergroten
Hoe groter je online bereik is, hoe meer mensen kennismaken met jouw producten, diensten en bedrijf. Daarom is het slim om op verschillende kanalen aanwezig te zijn.

6. Internationaal bereik
Opereer je met jouw onderneming op internationaal niveau? Of heb je internationale ambities? Dan is Bing extra interessant. Ondanks dat het in Nederland nog niet bij iedereen bekend is, is het bereik van Bing internationaal een stuk groter. Het marktaandeel van Bing ligt in de Verenigde Staten bijvoorbeeld op 34%.

7. Lokale mogelijkheden
Is lokale vindbaarheid voor jou van belang? Dan heb je waarschijnlijk al een Google Mijn Bedrijf profiel. Ons advies is om je bedrijf ook meteen te koppelen met Bing Places. Deze kun je ook importeren als je al een Google Mijn Bedrijf profiel hebt.

8. Extra mogelijkheden
De meeste functionaliteiten die we kennen vanuit Google Ads zijn ook beschikbaar in Microsoft Advertising. Maar Microsoft Advertising biedt extra, leuke mogelijkheden om je advertenties nog beter op te laten vallen.

De allerbelangrijkste is dat je bij Microsoft Advertising kunt targetten op een doelgroep die je misschien binnen Google Ads niet optimaal kunt bereiken, zoals ouderen. Ook kunnen gebruikers van Bing punten sparen met Microsoft Rewards. Deze punten zijn inzetbaar in de Microsoft Store voor bijvoorbeeld games of films. Een andere unieke feature is de video hover. In tegenstelling tot de zoekmachine van Google kreeg je bij Bing wel de mogelijkheid om een preview te laten zien van de betreffende video. Kreeg, omdat Google de hover functie inmiddels overgenomen heeft. Dankzij de hover functie begint de video te spelen wanneer je met je muis over de thumbnail gaat. Een andere extra mogelijkheid is de Bing for Commerce feature. Hiermee hopen ze de zoekresultaten nog beter te laten aansluiten op de zoekopdracht van de consument.

Adverteren in Google en in Bing

Maak je al gebruik van Google Ads? Dan is het ook slim om je vindbaarheid in Bing te verbeteren. Door te adverteren in beide zoekmachines vergroot je je online vindbaarheid. De campagnes kunnen elkaar alleen maar versterken en verbeteren. Je krijgt andere inzichten in zoekwoorden en doelgroepen. Waarom zou je kiezen tussen adverteren in Google of Bing als je ook beide kunt doen? Door te adverteren in beide zoekmachines ben je online altijd vindbaar, ongeacht welke zoekmachine er gebruikt wordt, en behaal je dus het meeste rendement uit online zoekmachine adverteren.

Het voordeel is dat je alles kunt importeren en/of synchroon kunt laten lopen met je Google Ads. Er is namelijk een koppeling met je Google Account in Microsoft Advertising. Let wel op: biedt je in Google Ads op CPA of ROAS? Zet dan eerst je campagnes op CPC. Op deze manier vergaar je data om je campagnes beter te laten presteren.

Microsoft Advertising uitbesteden?

Wil je jouw bereik vergroten en lijkt het je interessant om te gaan adverteren met behulp van Microsoft Advertising? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Als online marketingbureau uit Heerenveen, helpen wij je graag op het gebied van zoekmachine adverteren (SEA).

Anderen bekeken ook

Anderen bekeken ook