Komen er maandelijks veel bezoekers op je website? Fijn! Het uiteindelijke doel van je website is dat de bezoekers van je website ook daadwerkelijk overgaan tot het kopen van een product of het afnemen van een dienst. Heb je het gevoel dat dit beter kan? Dat je bezoekers nog te weinig overgaan tot actie (converteren)? Dan wordt het de hoogste tijd om met conversie optimalisatie (CRO) aan de slag te gaan. Dé manier om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren en hier het maximale rendement uit te halen.

Wat is een conversie?

Conversie is het aantal bezoekers van je website dat daadwerkelijk overgaat tot de gewenste actie zoals het kopen van een product of het afnemen van een dienst. Maar het zijn ook andere acties die belangrijk zijn voor je online succes, zoals:

  • Het klikken op een telefoonnummer om te gaan bellen
  • Het downloaden van een brochure of whitepaper
  • Het aanmelden voor een nieuwsbrief
  • Het aanvragen van een offerte
  • Het invullen van een contactformulier
  • Het afrekenen van je winkelmandje

Binnen CRO wordt onderscheid gemaakt tussen micro conversies en macro conversies:

  • Micro conversies zijn conversies die een kleine waarde hebben voor het succes van je campagne. Voorbeelden zijn een klik op een telefoonnummer of het bezoeken van een bepaalde pagina.
  • Macro conversies zijn conversies met een grotere waarde. Conversies die vaak echt iets opleveren. Denk aan een showroombezoek, een online transactie, het inschrijven van een contactformulier of de aanmelding voor een nieuwsbrief.

Zowel micro als macro conversies zijn interessant om meetbaar te maken in bijvoorbeeld Google Analytics en te koppelen met een CRM-systeem zoals Pipedrive of Salesforce. Op deze manier kun je de online marketing optimaliseren en kunnen sales worden opgevolgd.

Wat is conversie optimalisatie?

Door bezig te zijn met conversie optimalisatie richt je je op het wegnemen van obstakels in je website of webshop. Obstakels waardoor je bezoekers beter, sneller en vooral gemakkelijker overgaan tot een conversie zoals het aankopen van een product of contact met je opnemen. Je verbetert dus als het ware de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Het doel van CRO is om meer lichtblauwe poppetjes te krijgen.

Wat is het conversiepercentage?

Het conversiepercentage is het percentage van je websitebezoekers die overgaat tot actie, zoals het doen van een aankoop of het invullen van een formulier. Dit is dus het meest waardevolle aandeel van je publiek. Het verhogen van het conversiepercentage is niet voor niets een belangrijke doelstelling voor veel websites.

De formule voor het berekenen van de conversiepercentage is als volgt:
(Aantal conversies / aantal websitebezoekers) x 100%

Bijvoorbeeld, als een website 1000 unieke bezoekers heeft gehad en daarvan hebben 40 mensen een brochure gedownload, dan is de conversiepercentage als volgt: (40 / 1000) x 100% = 4%

Door de doelen goed in te stellen in Google Analytics, kun je het conversiepercentages per campagnes inzichtelijk maken.

Hoe krijg ik mijn conversiepercentage omhoog?

Wanneer je een website of webshop hebt, is het belangrijk om inzicht te krijgen in hoe je bezoekers je website gebruiken. Kunnen bezoekers vinden wat ze zoeken en doen zij wat jij wil dat ze doen? Zoals een brochure downloaden, een aankoop doen of een offerte aanvragen. De gebruiksvriendelijkheid staat bij conversie optimalisatie dus altijd centraal. Het is dan ook belangrijk om de gebruiksvriendelijkheid van je website continu te optimaliseren. Wanneer je conversiepercentage hierdoor stijgt, hoef je vervolgens minder advertentiebudget uit te geven. En dat voor dezelfde resultaten. Duidelijk een win-winsituatie toch?

Hoe werkt conversie optimalisatie eigenlijk?

Denk bijvoorbeeld aan welke pagina’s ze bezoeken, via welke campagnes ze komen, wie de bezoekers zijn, waar ze in het aankoopproces eventueel afhaken, hoe ze over de website gaan en welk apparaat ze gebruiken om je website te bezoeken.

Dit soort inzichten verkrijg je door gebruik te maken van verschillende tools. Google Analytics, Hotjar, Clarity en Leadinfo zijn beide handige tools om kwalitatieve data te verzamelen en websitegedrag te analyseren. Data waar je iets mee kunt en aan hand waarvan je bijvoorbeeld verschillende testen kunt opzetten. Voorheen had je bijvoorbeeld Google Optimize. Dit was een fijne, gratis tool van Google om A/B testen uit te voeren. Gelukkig heb je naast Google Optimize nog andere tools om te testen, zoals AB Tasty en Optimizely.

Een stappenplan voor CRO

Overtuigd van de mogelijkheden die conversie optimalisatie te bieden heeft? Dan wordt het tijd om van start te gaan, maar wel op de juiste manier.

Stap 1: data analyseren

Om te weten waar je kunt optimaliseren, is het belangrijk om te bekijken wat de bezoekers van je website nu al doen, waar ze vastlopen. Dit doe je door de statistieken van je website te analyseren met Google Analytics bijvoorbeeld. Een andere manier is door een technische analyse te doen. Zijn er technische problemen waar bezoekers op afknappen? Technische problemen zoals snelheid, foutmeldingen.

Maak een funnel van de belangrijkste stappen die de bezoeker van je website moet doorlopen. Om data in o.a. Google Analytics goed te kunnen analyseren, is het wel belangrijk om meetbare KPI’s in te stellen. Zijn je KPI’s niet meetbaar? Dan verzamel je ook geen data en valt er dus niets te analyseren.

Stap 2: verzamel inzichten

Na het analyseren van de data, wordt het tijd om inzichten te gaan verzamelen. Waar haken de bezoekers van je website of webshop af? En wat kan er dus beter?

Stap 3: categoriseer verbeterpunten

Categoriseer en concretiseer de inzichten tot verbeterpunten. Waar liggen de (belangrijkste) knelpunten in je website of shop, hoe kun je dit verbeteren en op welke manier ga je dit aanpakken? Zijn er quick wins waarmee je direct aan de slag kunt? Wat heb je nodig om dit te bewerkstelligen? Zijn het aanpassingen die je direct kunt doorvoeren of is er nog een test nodig? En welke test is dan het meest significant?

Stap 4: prioriteren

De kans is groot dat je meer dan één verbeterpunt gevonden hebt. In deze stap is het van belang om deze verbeterpunten te prioriteren. Bedenk dus goed welke je het eerste wilt aanpakken. Dit is ook belangrijk wanneer je wilt gaan testen. Want wanneer meerdere testen tegelijkertijd lopen, kunnen deze elkaar beïnvloeden.

Begin je met de acties die je het gemakkelijkst kunt doorvoeren (quick wins) of ga je aan de slag met de acties waarvan je verwacht dat ze de grootste impact zullen hebben?

Stap 5: testen en evalueren

Tijd voor actie. De hoogste tijd om te gaan testen. Een veel gebruikte vorm van testen bij conversie optimalisatie is A/B testen. Vergeet niet aan annotatie te maken in Google Analytics wanneer je en wijziging aanbrengt of een test hebt aan- en uitgezet. Op deze manier kun je plotselinge veranderingen in je data goed verklaren.

Testen kan op de verschillende niveaus gedaan worden binnen de marketing. Niet alleen het optimaliseren van de website, maar ook via advertentiecampagnes op LinkedIn, Facebook/Instagram en Google Ads (SEA).

Wat kun je testen?

1. Website, webshop of landingspagina
Dit zijn alle aspecten die van invloed zijn om gebruikerservaring te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • De call-to-action button
  • Kleuren en vormen
  • Posities van onderdelen en content
  • Teksten weghalen of toevoegen
  • Afbeeldingen en video’s

Buttons om te testen in kleuren en vormen.

2. Advertising (SEA) en social media
Dit is om het verbeteren van de prestaties van de campagnes om zo voor hetzelfde budget meer resultaat te halen. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Advertentievarianten
  • Doelgroepsegmentaties
  • Tijdstippen van plaatsing
  • Zoekwoorden
  • Teksten, emoij’s (😎), variaties en links
  • Video versus afbeeldingen
  • Facebook versus Instagram

conversie-optimalisatie-cro

Advertentievarianten voor social media om te testen.

Zie je daarna een stijging in het doorklikken, lagere CPC en daarmee ook meer conversies, dan kun je daarmee verder. En met deze uitkomsten weer verder testen uitvoeren om het maximale rendement te halen.

CRO-conversie-tekst-linkedin

Tekstvariaties om te testen in LinkedIn.

En laten we vooral de dienst SEO niet vergeten. Want ook op het gebied van SEO kan er van alles getest worden. Zo kunnen we testen met zoekwoorden en backlinking. Scoort je pagina goed? Dan is het prima. Krijgt de DA-waarde (Domain Authority waarde) een dip? Dan moet je echt alle zeilen bij zetten. Deze waarde bepaalt namelijk de positie van je website in de zoekresultaten. Het verhogen van deze DA-waarde verhoogt dus de kans dat je website beter gaat ranken.

Meten is in het geval van conversie optimalisatie echt weten. Testen, meten en evalueren. En dan? Weer terug naar stap 1: data analyseren.

De mensen achter de statistieken

Wie zich met conversie optimalisatie bezighoudt, houdt zich niet alleen bezig met de statistieken, maar ook met de mensen achter de statistieken. Het uiteindelijke doel is conversie, maar voordat de conversie plaatsvindt, gaan hier nog een aantal andere stappen aan vooraf. Bezoekers moeten namelijk eerst op zoek gaan naar jouw product of dienst voordat ze op jouw website of webshop belanden. Daarna moeten ze door jouw website navigeren, moeten ze nog enthousiast worden over jouw product of dienst en overgaan tot aankoop. Waar haken bezoekers af, waar klikken ze vaak op, waar zoeken ze op? Door dit soort vragen te beantwoorden krijg je een beter beeld van de bezoekers van je website.

Meer met conversie optimalisatie doen?

In een eerder artikel vertelden we je al wat growth hacking precies is en hoe het werkt. Conversie optimalisatie is een onderdeel van growth hacking. Want ook bij growth hacking wordt er veel geëxperimenteerd en getest welke richting het beste werkt en het meeste potentie heeft. Datagedreven marketing staat zowel bij growth hacking als bij conversie optimalisatie centraal. Want meten is toch echt weten.

Wil jij de gebruikerservaring van je website of webshop verbeteren? En wil je dus aan de slag met conversie optimalisatie? Neem dan contact op met Reclamebureau Feddema of vraag een vrijblijvende offerte aan.

Anderen bekeken ook

Anderen bekeken ook