Blog: Wat is een landing page

/, Communicatie, SEO, Webdesign/Blog: Wat is een landing page

Wat is een landing page?

De naam ‘landing page’ zegt het eigenlijk zelf al: het is een landingspagina waar een potentiële bezoeker op terecht komt na het klikken op een link, advertentie of zoekresultaat. Wist u dat een landing page een belangrijk onderdeel van uw online marketingstrategie vormt? Een pagina om de klant vervolgens iets te laten doen, om te zorgen voor een conversie. Maar hoe ziet een goede landingspagina eruit en hoe pakt u dit aan?

De betekenis

Landing page kan in het Nederlands letterlijk worden vertaald naar landingspagina. Het is dus eigenlijk een gewone pagina op uw website of een aparte pagina op een (sub-)domein. De bedoeling is dat de bezoeker op deze pagina landt. Op dit moment bevindt de bezoeker zich in een bepaald stadium van de sales funnel.

Een landingspagina heeft als doel om de bezoeker te laten zien dat hier de oplossing te vinden is voor het probleem of de vraag die hij heeft in de vorm van een product, dienst of aanbieding. Op deze pagina staat één onderwerp centraal en wordt een duidelijke call-to-action geplaatst.

klik

Het doel van een landing page

Voordat er een landing page wordt maakt, is het belangrijk om het doel voor ogen te hebben. Er kunnen verschillende doelen aan een landingspagina ten grondslag liggen:

  • Het vergaren van de gegevens van de bezoeker voor een volgend contactmoment/e-mailmarketing
  • Naar een dieperliggende pagina of een andere website sturen
  • Het vergroten van de naamsbekendheid van uw bedrijf
  • Product- of merkbekendheid

U kunt uzelf voorstellen dat het doel bepalend is aan de inhoud en het uiterlijk van de landingspagina.

Stappenplan voor een landingspagina

Wanneer u het doel van de landingspagina bepaald heeft, wordt het tijd om de volgende stappen te doorlopen:

  1. Het zoekwoordenonderzoek
    Het is én blijft belangrijk om vindbaar te zijn. Om te weten hoe uw doelgroep zoekt, is een zoekwoordenonderzoek van belang. Zit er zoekvolume op de woorden die u wilt gebruiken? En welke woorden kunt u eventueel met elkaar combineren op de betreffende pagina?
  2. Waardevolle en relevante content
    Waar de echte SEO teksten voorheen voornamelijk uit zoekwoorden bestonden, is het vandaag de dag belangrijk om waardevolle en relevante content voor de bezoeker te creëren. Naast een goede tekst moet u ook niet vergeten om de pagina te verrijken met foto’s, een quote van een klant en/of eventueel een video.
  3. Activeer de bezoekers
    Met alleen een vindbare pagina met relevante content bent u er nog niet. Vergeet niet om de bezoeker op de landingspagina te activeren om contact met u op te nemen. Contact in welke vorm dan ook.

Koppelen aan een campagne

In uw online marketingstrategie bepaalt u de strategie voor de komende tijd. Een strategie waarin campagnes ook een rol spelen. Het is slim om een campagne en een landingspagina aan elkaar te koppelen. Op deze manier kunt u de conversies vanuit uw AdWords advertenties bijvoorbeeld verhogen of meten wat het effect is van een offline reclamecampagne of televisie of radio.

Combinatie van SEO en gebruiksvriendelijkheid

Vroeger waren landingspagina’s puur SEO pagina’s. Pagina’s die niet via het menu, maar enkel via de footer, de sitemap of een ‘verborgen’ link te bereiken waren. Tegenwoordig is het juist belangrijk om (de meest belangrijke) landingspagina’s op te nemen in de navigatiestructuur van de website. Dit maakt de landingspagina’s meteen een stuk gebruiksvriendelijker, omdat ze voor de bezoeker altijd gemakkelijk bereikbaar zijn.

website de reefhorst

Landingspagina’s die niet via het menu te bereiken zijn, zijn vanuit gebruiksvriendelijkheid onwenselijk. De voorkeur gaat uit naar waardevolle landingspagina’s. Het beste is om de gebruiker centraal te stellen en tegelijkertijd ook rekening te houden met Google.

Meten is weten

google analytics

Om te weten of u datgene uit uw landingspagina haalt, wat u gehoopt had, is het slim om te meten. Meten is namelijk weten. Een handige manier om dit te doen is het instellen van Google Analytics. In Google Analytics kunt u namelijk eenvoudig bepaalde doelen instellen en pagina’s bekijken. Op deze manier kunt u bijhouden hoeveel bezoekers de landingspagina trekt en welk percentage hiervan doorklikt of zijn/haar gegevens achterlaat. Hier kunnen dan weer interessante leads uitrollen.

Naast het meten van de bezoekersgegevens is het ook belangrijk dat de bezoeker de interactie behoudt en dat de website snel is en snel blijft.

Reclamebureau Feddema voor advies

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van uw (online) marketingstrategie? Of wilt u weten hoe u uw campagnes het beste aan een waardevolle landing page kunt koppelen? Schakel dan Reclamebureau Feddema uit Heerenveen in voor advies. Neem vrijblijvend contact op.

2018-12-13T17:05:45+01:0013 december 2018|Blog, Communicatie, SEO, Webdesign|