Growth Hacking, een term die je anno 2022 niet meer kunt ontwijken. Growth hacking bestaat al langer, maar is pas recent bekender geworden bij het grotere publiek. Bekende startups als Uber, Dropbox en Airbnb hebben hun groei te danken aan een succesvolle manier van growth hacking. Growth hacking is de kunst van het vinden van de beste middelen om (explosieve) groei te genereren voor je organisatie. Het is een mix van creatieve marketing, data, psychologie en techniek.
Nieuwsgierig of growth hacking ook iets voor jouw bedrijf is? Wij vertellen je alles wat je moet weten over growth hacking en hoe het werkt.
Wat is growth hacking?
Growth hacker Sean Ellis bedacht de succesvolle term in 2010. Een term die sindsdien alsmaar populairder is geworden. En dat is natuurlijk niet voor niets. Growth hacking is een begrip dat verder gaat dan gewone marketing.
Het is slimme en creatieve marketing, een werkveld waarin marketing, data en technologie samenkomen.
Growth hacking is het vinden van slimme trucs of hacks waarmee je bedrijf snel kan groeien, door in een snel tempo steeds nieuwe inzichten op te doen. De focus ligt op de groei van je bedrijf, waarbij op een intensieve manier maximaal wordt ingespeeld op de klantreis van je doelgroep.
De growth hacking funnel
Het growth hacking proces kun je opdelen in verschillende stappen, die vaak worden weergegeven in de ‘growth hacking funnel’ of door marketeers ook wel de ‘pirate funnel’ genoemd. De stappen zijn: Awareness, Acquisition, Activation, Retention, Revenue en Referral.
Hoe werkt de pirate funnel (AAARRR)?
De eerste uitdaging is om de aandacht van je doelgroep te krijgen en het bewust maken van je product of dienst (Awareness). Daarna wil je verkeer naar je website krijgen (Acquisition). Maar als je enkel kijkers hebt, kom je nog nergens. Van de groep potentiële klanten moet je een zo groot mogelijk deel proberen te activeren door ze te overtuigen waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen (Activation). De volgende stap is behoud, de klant vasthouden door hem te blijven triggeren (Retention). Dit moet leiden tot meer omzet (Revenue) en hopelijk daarna ook tot doorverwijzingen, waarmee de klant andere mensen inspireert om ook bij jouw bedrijf klant te worden en producten of diensten af te nemen (Referral).
Focus op groei
Door als bedrijf duidelijk voor ogen te hebben wat elke stap in de funnel betekent voor jouw product of dienst, wordt het gemakkelijker om inspanningen hierop aan te passen. Als een groot percentage van de eerste groep bezoekers uiteindelijk leidt tot omzet, is er waarschijnlijk veel groei te halen bij acquisitie. Maar als je veel websitebezoekers krijgt, maar waarvan er zeer weinig overgaan tot aankopen, moet je juist werk maken van je activatiefase. Door dit steeds in de gaten te houden, weet je waarop je de focus moet leggen om te groeien.
Hoe start ik met growth hacking?
Voordat je kunt beginnen met growth hacking, is het belangrijk om jezelf de volgende twee vragen te stellen:
- “Heeft de markt behoefte aan jouw product of dienst?”
Is het antwoord ‘nee’? Richt je dan eerst op het verbeteren van je product of dienst, zodat een groter publiek enthousiast is, want anders zal growth hacking niet veel opleveren. - “Heb ik mijn analytics goed ingesteld en spreek ik regelmatig met klanten?”
Zonder goede data of feedback kun je niets met growth hacking. Je moet weten wat een eventuele groei stagneert, zodat je weet hoe je dit kan verbeteren.
Is het antwoord op beide vragen ‘ja’? Dan wordt het tijd om met growth hacking aan de slag te gaan.
Wat is het verschil tussen growth hacking en marketing?
Growth hacking en marketing hebben heel erg veel overlap met elkaar. Maar het zijn ook begrippen die wel degelijk van elkaar verschillen. Wij zetten de belangrijkste verschillen voor je op een rijtje:
- Bij growth hacking ligt de focus op nieuwe groeimogelijkheden. Dit in tegenstelling tot de traditionele marketing waar de focus vooral ligt op de lopende marketing en de optimalisatie van de huidige kanalen.
- Bij growth hacking wordt er geëxperimenteerd. Er wordt getest welke richting het beste werkt/de meeste potentie heeft.
- Datagedreven marketing staat bij growth hacking centraal.
- Bij growth hacking wordt de complete pirate funnel benut (AAARRR). Waar de marketeer zich voornamelijk bezighoudt met Awareness, Acquisitie en soms Activatie, benut een growth hacker daarnaast ook Retentie, Revenue en Referral.
- Een growth hacker heeft niet alleen marketingskills, maar ook kennis van technische skills zoals programmeren, tooling en automatiseringen.
Stel dat een klant graag wil adverteren op Facebook. Dan kun je hier als online marketeer mee instemmen en dit voor de klant gaan uitvoeren. Maar een growth hacker doet dit anders. Een growth hacker zoomt uit, kijkt naar de customer journey en het doel. Wat wil je bereiken, wie is jouw doelgroep en op welke platformen is deze doelgroep actief?
Hoe werkt growth hacking?
Growth hacking is eigenlijk een doorlopend proces. Growth hackers gebruiken voor dit proces een soortgelijke cyclus:
- Het creëren van ideeën voor een nieuwe campagne, strategie of tactiek op basis van oude experimenten of aannames.
- Het organiseren en rangschikken van deze ideeën op mogelijke impact en de benodigde middelen zoals tijd en budget.
- Het ontwikkelen en uitvoeren van deze ideeën.
- De belangrijkste ideeën worden in de vorm van experimenten systematisch getest.
- En tenslotte worden de uitkomsten van de experimenten vergelijken met voorgaande situaties om te kijken of er sprake is van verbetering. Zijn de uitkomsten positief? Dan is het belangrijk om de leerpunten eruit te halen en je onderneming, campagne, strategie of tactiek daarmee te optimaliseren. Zijn de uitkomsten negatief? Elimineren maar.
Conversie optimalisatie
Bij Reclamebureau Feddema doen wij op het gebied van online marketing veel met conversie optimalisatie (CRO). Om het maximale uit het advertentiebudget te halen maken wij o.a. gebruik van Google Optimize en Google Analytics. Hierbij analyseren, testen en verbeteren wij de gebruiksvriendelijkheid van de website, webshop of landingspagina. Dit doen wij door middel van A/B-testing en personalisatie.
Voorbeeld A/B-test
Test A = 60% conversie
Test B = 20% conversie
Optimaliseer A, naar A.1. en A.2. en elimineer B.
Campagne optimalisatie
Om op alle kanalen binnen de customer journey het maximale rendement te halen, doen wij binnen onze marketingcampagnes ook veel aan testen en optimaliseren, zoals bij zoekmachine adverteren (SEA) en social media marketing (LinkedIn, Facebook en Instagram). Doordat wij op alle touchpoints van de klantreis effectief kunnen inspelen met onze dienstverlening, kunnen wij snel schakelen en hierbij de beste marketingfunnel voor jouw doelgroep bouwen, met als doel het genereren van leads/conversies.
Waarom kiezen voor growth hacking?
Growth hacking is niet alleen interessant voor startups, maar juist ook voor kleine en grote mkb-bedrijven. Hieronder vertellen je waarom growth marketing ook voor jouw bedrijf interessant is:
- Het is handig bij lastig te targetten doelgroepen. Door het proces van experimenteren en analyseren, luister je naar de klant en neem je feedback mee. Hierdoor is de kans op producten/campagnes waar niemand op zit te wachten klein.
- Met growth hacking kijk je over de volledige breedte van de marketingfunnel en kun je maximaal je doelgroep bereiken.
- Je pakt als bedrijf zaken slimmer aan in plaats van dat er alsmaar meer budget wordt uitgegeven.
- Je marketingfunnel wordt alsmaar beter en je leads zijn van hoge kwaliteit, waardoor je meer klanten zult krijgen.
- Wanneer je de data vanuit alle kanalen inzichtelijk en accuraat hebt, kun je de effectiviteit van je investering bepalen (ROI) en dus sneller opschalen en groeien.
- Meer out-of-the-box oplossingen voor problemen die tegelijkertijd pragmatisch zijn.
- Essentieel voor e-commerce en B2B-leadgeneratie, gezien de concurrentie en veranderingen in de markt. Hierbij zul je met creatieve marketing moeten komen en altijd ‘beter willen worden’.
- Door gebruik te maken van de pirate funnel is er een duidelijke focus op de zaken waar echt het verschil gemaakt kan worden en dus waar groei kan worden behaald. Op een efficiënte manier focussen op de groei van jouw bedrijf dus.
Door de growth hacking methode aan te houden heb je altijd oog voor groei en hoe je dat zo slim mogelijk kunt behalen.
Kortom: meer websiteverkeer, merkbekendheid, leads, sales én uiteindelijk ambassadeurs.
Oog voor creatieve marketing
Ben je benieuwd wat de marketingmethode growth hacking voor jouw bedrijf, jouw dienst of jouw product kan betekenen? Neem dan contact op met Reclamebureau Feddema of vraag vrijblijvend een offerte aan.
Wij zijn een allround marketingbureau in Heerenveen (Friesland) en hebben als voordeel dat wij op alle touchpoints van de customer journey kunnen handelen. En die customer journey staat bij growth hacking centraal. Dit doen wij o.a. met SEA, SEO, remarketing, Google Ads, Google Shopping, Microsoft Advertising, Social Advertising (LinkedIn, Facebook en Instagram), YouTube, Display Ads, e-mailmarketing en ook offline. Maar ook het ontwikkelen van websites, opzetten van landingspagina’s en het conversie optimaliseren (CRO).