Heb je een website en kom je er niet meer onderuit om iets te doen met jouw online vindbaarheid? Dan wordt het de hoogste tijd om SEO in te zetten. Want SEO maakt het mogelijk om niet alleen meer, maar ook de juiste bezoekers naar je website te trekken. Maar wat is SEO (zoekmachine optimalisatie) dan precies en hoe werkt het? Wij zetten het allemaal voor je op een rijtje.
Wat is SEO?
De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO is het optimaliseren (het verbeteren) van websites, zodat ze hoger ranken in de zoekresultaten van de zoekmachines en dan met name in Google. Waarom Google? Omdat 91% van de desktop gebruikers en 98% van de smartphone of tablet gebruikers Google als standaard zoekmachine gebruikt.
Waarom zoekmachine optimalisatie? Omdat:
- Hoe hoger je in de zoekresultaten staat, des te sneller iemand naar jouw website klikt. Want wie klikt er tegenwoordig nog door naar een 2e of 3e pagina?
- Meer bezoekers naar je website vergroot de kans op conversie (betalen van producten, het aanvragen van informatie, etc.)
- Meer vertoningen in de zoekresultaten levert je meer naamsbekendheid op.
De drie pijlers van SEO
Google maakt, voor het beoordelen van de pagina’s van jouw website, gebruik van honderden rankingfactoren. Deze rankingfactoren kunnen we onderverdelen in drie pijlers. Dit zijn de drie belangrijkste pijlers voor zoekmachine optimalisatie:
1. Techniek
De techniek van je website moet op orde zijn. Met de techniek wordt ook wel de ‘achterkant van je website’ genoemd. Hiermee bedoelen we onder andere de structuur van de website, de laadtijd van je website, of je website wel of niet responsive is en eventuele koppelingen met Google.
2. Content
De content gaat veel meer om de ‘voorkant van je website’, dus om de teksten en afbeeldingen. De kunst is om met de juiste content in te spelen op het zoekgedrag van jouw (potentiële) bezoekers.
3. Populariteit
Met de populariteit van je website bedoelen we het linkprofiel. Een linkprofiel verkrijg je door aan linkbuilding te doen. Dus, hoe populair ben jij onder andere websites? In hoeverre wordt er door andere websites verwezen naar jouw website? Hierbij gaat het niet alleen om de kwantiteit, maar juist om de kwaliteit.
Hoe werkt SEO?
Zoekmachine optimalisatie is te verdelen in twee onderdelen:
- On page zoekmachine optimalisatie
- Off page zoekmachine optimalisatie
On page optimalisatie
Met on page optimalisatie wordt het optimaliseren van de techniek en de content op je eigen website bedoeld. Dit met als doel om de relevantie met betrekking tot de voor jou belangrijkste zoekwoorden en de leesbaarheid van je website te verhogen. Met on page optimalisatie houd je jezelf dus onder andere bezig met het creëren van een optimale website structuur, het verwerken van de zoekwoorden in de teksten, het werken met interne links, het maken van informatieve artikelen en het werken met schone en semantische code. De juiste strategie is hierbij heel erg belangrijk.
Off page optimalisatie
Off page optimalisatie is alles wat je doet om jouw website te optimaliseren buiten je eigen website om. Off page optimalisatie bestaat uit linkbuilding, social media invloeden en social bookmarking. Je verhoogt dus als het ware de autoriteit, de populariteit van je website.
Linkbuilding is één van de meest populaire methoden om off page te optimaliseren. Door het verkrijgen van backlinks naar jouw website, verbeter je je online reputatie. Google beschouwt het aantal relevante links naar jouw website toe als een bewijs van de kwaliteit van jouw website, bedrijf of dienst. Met relevante links bedoelen we links van websites die aan jouw business gerelateerd zijn. Ben je een restaurant? Dan heeft het geen toegevoegde waarde om een link vanaf een zzp platform of een website voor bouwmaterialen te hebben. Vroeger was elke link er eentje, maar tegenwoordig is de relevantie en de kwaliteit van de link vele malen belangrijker. Niet relevante links kunnen zelfs worden afgestraft.
De ideale mix
Zoekmachine optimalisatie bestaat uit een ideale mix tussen on page optimalisatie en off page optimalisatie. Maar zorg ervoor dat je on page alles goed hebt staan. Dat je site structuur klopt, dat je goede content hebt, voordat je off page gaat optimaliseren. Een goede on page website heeft namelijk veel meer waarde en dus veel meer potentie om naartoe te linken.
SEO: niet eenmalig, maar een lopend proces
De grootste misvatting over SEO is dat het een eenmalige klus is. Dat het staat, wanneer het eenmaal staat. Maar de manier waarop zoekmachines websites bekijken en indexeren en het algoritme dat hierbij gehanteerd wordt, verandert continu. En ook je concurrenten zitten niet stil. Om die mooie posities in de zoekresultaten te hebben en ook te behouden, is het belangrijk om te blijven optimaliseren.
Het online zoekgedrag van je potentiële klanten verandert met de tijd mee, blijf daarom je content met relevante zoektermen optimaliseren.
Lokale SEO
Wist je dat achter bijna de helft van alle zoekopdrachten een lokale zoekintentie zit? Denk aan restaurant Heerenveen, advocaat Heerenveen, verzekeringen Heerenveen, etc. Lokale SEO is er dus specifiek op gericht om in je eigen regio bovenaan te komen in de lokale zoekresultaten van Google.
Om lokaal beter vindbaar te worden is het niet alleen belangrijk om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken, maar deze ook te blijven optimaliseren. Hierbij zijn local citations, lokale backlinks, reviews, landingspagina’s en Google posts erg belangrijk.
SEO vs. SEA
Zoals gezegd is SEO de afkorting van Search Engine Optimization. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren: het betaalde gedeelte van de zoekmachines. Het grote voordeel is dat je met SEA direct goed zichtbaar bent en dus meer omzet genereert. Waarom? Omdat je hiervoor betaalt. Je betaalt voor elke klik. Stop je met adverteren? Dan is je plek in de betaalde zoekmachine resultaten ook direct verdwenen. Ga je dus voor een steady en meer solide plekje in de zoekmachine resultaten? Kies dan voor SEO.
Online marketing uitbesteden?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij de zoekmachine optimalisatie van je website of webshop? Neem dan contact met ons op. Reclamebureau Feddema helpt je graag op het gebied van SEO, strategie, online marketing en webdesign.